måndag 7 januari 2008

Bibeln om prostitution

Isabella Lund vann - välförtjänt och inte alldeles oväntat - Årets politiska blogg, och det ger ett gott tillfälle att se vad den heliga bok säger om prostitution.

För Simson - "en Guds nasir från moderlivet" - var det där med horor inget som tarvade något inlindande - Dom 16:1:
En gång gick Simson till Gaza. Där fick han se en hora och gick in till henne.

Jes 23:15-18 är allegorisk, men Guds önskan om en sekundär yrkesbana är uppenbar:
När den tiden kommer skall Tyros ligga bortglömt i sjuttio år, motsvarande en konungs tid. Då sjuttio år har gått skall det bli med Tyros som med horan i visan:

"Ta din lyra och dra runt i staden,
gamla bortglömda hora!
Spela vackert och sjung dina sånger,
så att de minns dig igen."

Då sjuttio år har gått skall Herren ta sig an Tyros. Hon skall åter tjäna sitt uppehälle genom att hora med all världens riken, över hela jorden.

Men det hon förtjänar som hora skall vara helgat åt Herren, inte samlas i skattkamrarna. Förtjänsten skall tillfalla dem som bor inför Herren, så att de har att äta i överflöd och kan klä sig praktfullt.

Slutligen beskriver Herren Gud allvetande (med god demonstration av den uppenbart allvetande egenskapen svartsjuka) i Hes 16:35-43 - Den otrognas straff:
Hör därför Herrens ord, din hora:

Så säger Herren Gud: Du bjöd ut ditt kön, du blottade ditt sköte, du horade med dina älskare och alla dina vidriga avgudar. Du dräpte dina barn och gav åt dem.

Därför skall jag samla alla de älskare som har njutit din gunst, vare sig du tyckt om dem eller inte. Från alla håll skall jag samla dem, och jag skall blotta ditt sköte för dem, så att de ser dig i all din nakenhet.

Jag skall döma dig som man dömer äktenskapsbryterskor och mörderskor. Du skall få känna av min vrede och min svartsjuka.

Jag skall prisge dig åt dem, och de skall rasera din offerhöjd och jämna dina kullar med marken. De skall slita av dig kläderna och ta dina praktfulla smycken, tills du ligger där alldeles naken.

De skall båda upp en skara mot dig, som skall stena dig och stycka dig med sina svärd
och bränna ner dina hus. De skall verkställa domen över dig i många kvinnors åsyn. Jag skall göra slut på ditt horande, och du skall inte längre ge några gåvor.

När jag har släckt min vrede på dig och min svartsjuka har lagt sig skall jag få ro och inte vredgas mer.

Du glömde din ungdomstid och väckte mitt raseri med allt du gjorde. Därför får du nu plikta för detta, säger Herren Gud. Din otukt är krönet på alla dina vidrigheter!

Herren verkar dock ändå ta det där med horor relativt med en klackspark, trots att det i 3 Mos 21:9 anges att en dotter till en präst ska brännas om hon vanhelgar honom genom prostitution. Ords 6:26:
En hora kan kosta dig din sista brödbit,
men den gifta kvinnan är ute efter ditt liv.

Men i mitt tycke är det ändå i berättelsen om Juda som Bibelns profetiska kraft och moraliska kompass framhävs som bäst:
1 Mos 38:15:
När Juda fick syn på henne trodde han att det var en prostituerad, eftersom hon var beslöjad.

1 Mos 38:16:
Och han gick bort till henne där hon satt vid vägkanten. "Låt mig ligga med dig", sade han; han visste inte att det var hans svärdotter. Hon sade: "Vad betalar du för det?"

1 Mos 38:18:
"Vad skall du ha i pant?" frågade han. Hon svarade: "Ditt sigill och sigillsnodden och staven du har i handen." Han gav henne vad hon begärde och låg sedan med henne, och hon blev havande.

1 Mos 38:24:
Omkring tre månader senare sade man till Juda: "Din svärdotter Tamar har horat, och nu är hon med barn." Då sade Juda: "För ut henne, hon skall brännas!"

Sedan är det svårt att sammanfatta den gudfruktiga och sedelärande berättelsen om Ohola och Oholiva i Hes 23, men Herren anklagar dem för att "ha blod på händerna" - och förtydligar: "Detta skall drabba dig för att du sprang efter andra folk och horade med dem och orenade dig med deras gudabilder" - och går därefter igenom bland annat skräck, plundring, stening, "[d]ina bröst skall du riva blodiga", stympning, kidnappning, barnslakt och mordbrand innan Han avslutar med: "Då skall ni inse att jag är Herren Gud". (Han klämmer även in de poetiska fraserna "kön som åsnor och säd som hingstar", "ditt horiska sköte", "låg med henne som man ligger med en hora" och "svälja dess drägg".)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Perfekt illustration till hur kvinnohatande Bibeln är. Och tacjk för citaten jag sitter här och skriver just nu om likheter nellan Bibeln/kyrkan och radikalfeminismen.

Anonym sa...

Du publicerar ju bara bitar av citat och får dem kvinnoförnedrande. Ta och läs igenom bibeln helt så kommer du se att den faktiskt är mer feministisk än motsatsen!

Alltid varför sa...

Anonym: Ge gärna exempel på feministiska bibelstycken.

Alltid varför sa...

Här finns för övrigt fler citat kring bibelns kvinnosyn.