måndag 21 januari 2008

Luften på Hornsgatan

SvD skriver att SNF anmäler miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholm för att luften vid Hornsgatan inte följer EU:s miljökvalitetsnormer.

Och kritiken är rätt i sak - miljökvalitetsnormerna har inte följts, men det kan ändå vara intressant att se hur luften på Hornsgatan ändrats över tiden.

Ur en rapport från Miljöförvaltningen (pdf):
Från miljöbarometern:Så även om det inte blir bättre i den takt EU föreskrivit så blir det ändå hela tiden stadigt bättre, även vid Hornsgatan.

Det finns för övrigt miljöer som är långt, långt värre än Hornsgatan, men SNF tycker gissningsvis inte att det är lika intressant att angripa kollektivtrafiken. [Tillägg efter kommentar - luften i tunnelbanan är tydligen inte så farlig.]

3 kommentarer:

En vanlig $vensson sa...

App, app, app. Även om det var en kul hypotes med den sämre luften i tunnelbanan har det tillkommit nya fakta i målet sedan DN-artikeln du länkar till skrevs. Se exempelvis här (trots den lite missvisande rubriken):
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_717945.svd?component=reportError
Med andemeningen sypatiserar jag dock helt och fullt.

NonTelly sa...

Så nu får man inte ens lida i tunnelbanan? Det är sannerligen inte lätt att vara alarmist numer.

Tack för info, kompletterade bloggposten.

Anonym sa...

Ang. den Nya rapporten är INTE klar.
Ändå lyckas man redan nu säga vad slutresutatet blir.Med andra ord innebär detta att rapporten blir en värdelös fabulerad historia utan signifikans.

Om man läser SVD.s artikel tillvägagångsättet HELT OVETENSKAPLIGT. Att mäta i ett slutet perrongområde och låter tåget gå OVANFÖR. Det som om mäta inne på en sluten lokal utmed Hornsgatan.
Att jämföra Detta med Söderledstunneln är ju hel absurt, eftersom det är INTE meningen att folk ska vistas i den tunneln överhuvudtaget tillskillnad från Tunnelbanan.
Detta tillvägagångssätt för att få fram önskad resultat i förskott är ju i sig ett bevis på att luften är svår och dålig för resenärerna och ännu värre som arbetsplats.

Vem som helst utan lugnproblem känner direkt av den dåliga luften i dessa sunkiga tunnlar. Detta är ett klassiskt ”tunnel problem” som vid t ex. ringlederna och länken projekten i Stockholm har åtgärdat via fläktsystem och Rening, vilket Inte existerar med någon tågtrafik överhuvudtaget.

Dessa är Ytterligare ett gäng självutnämnda galningar utan kunskaper som utger sig att vara forskare. Undrar bara vem som finansierar detta, hoppas bara det inte är skattebetalarna.

Detta får serösa forskare att gråta när man kastar ut både objektiviteten och sanningen i soporna för sin egoistiska politiska agenda, istället för att förbättra samhället.