torsdag 15 november 2007

Bibelns lagar om sexuella förhållanden

Blogge är som vanligt mer än läsvärd då han demolerar kollektivism i allmänhet och kristendom i synnerhet.

För att åtminstone göra något mer än att bara länka till Blogge så tänkte jag lägga in ett citat om Herrens syn på män i kvinnokläder, då jag tycker att det känns intressant att Gud (utöver att vila) mitt i all sin allsmäktighet tar sig tid att "avsky" människornas klädval:

5 Mos 22:5: En kvinna får inte bära mansdräkt, och en man får inte ta på sig kvinnokläder, ty Herren, din Gud, avskyr alla som gör sådant.

Men i anknytning till det citatet finns 5 Mos 22:13: Lagar om sexuella förhållanden, och de går helt enkelt inte att låta bli att omnämna:

5 Mos 22:13-15: Om en man gifter sig med en kvinna och efter att ha varit tillsammans med henne inte vill ha henne längre utan kommer med beskyllningar som ger henne dåligt rykte: ”Jag har gift mig med denna kvinna, men när jag låg med henne upptäckte jag att hon inte var oskuld”, då skall flickans far och mor gå till stadens äldste i stadsporten med beviset på att flickan var oskuld.

Beviset på oskulden är naturligtvis ett blodigt lakan, och man kan riktigt känna det romantiska sängkammarpratet turturduvor emellan efter debutnatten.

Bevisas det att mannen bluffade så berättar kommande stycken om vad straffet blir:

5 Mos 22:19: Hon skall förbli hans hustru, och han får inte skilja sig från henne så länge han lever.

Och är det istället så att det inte finns bevis för att flickan är oskyldig (notera bevisbördan), så beskriver nästa stycken vad straffet då blir:

5 Mos 22:21: [Om anklagelsen är korrekt] skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket.

Vidare beskrivs lagarna kring mer tillfälliga relationer:

5 Mos 22:22: Om en man ertappas då han ligger med en annan mans hustru, skall båda dö, både mannen som låg med kvinnan och kvinnan själv. Du skall utrota det onda ur Israel.

och:

5 Mos 23-24: Om en orörd flicka är trolovad med en man och en annan man träffar henne i staden och ligger med henne där, skall ni föra ut båda till stadsporten och stena dem till döds, flickan därför att hon inte ropade på hjälp inne i staden, och mannen därför att han lägrade en annans kvinna. Du skall utrota det onda ur folket.

Ångesten att vakna med minnesluckor i främmande säng måste sannerligen ha varit spektakulär i Moseböckernas samhälle. Dessutom: ligga med/våldta - tomato/tomato. Kvinnans önskan? Blasfemi!

Sedan läggs fokus på plats för händelsen - det finns ju faktiskt dem som träffas även på resande fot:

5 Mos 22:25-27: Men om det var utanför staden som mannen träffade den trolovade flickan och övermannade henne och låg med henne, så är det bara han som skall dö. Flickan skall du låta vara. Flickan har inte gjort något som förtjänar döden, ty detta brott motsvarar ett överfall då en man dräper en annan man. Det var ju utanför staden han träffade den trolovade flickan, och hon kan ha ropat på hjälp utan att någon kom och räddade henne.

Och det kan ju noteras att argumentet att våldtäkt är ett åtminstone lika allvarligt brott som mord inte direkt är purfärskt.

Slutligen avhandlas naturligtvis även de panelhönor som inte lyckats snärja någon:

5 Mos 22:28-29: Om en man träffar en orörd flicka som inte är trolovad och förgriper sig på henne och de ertappas när han ligger med henne, skall mannen som låg med henne ge femtio siklar silver till flickans far. Han skall sedan gifta sig med henne, eftersom han har lägrat henne, och får inte skilja sig från henne så länge han lever.

Och det är alltså tydligt att även principen "you break it, you buy it" har ett och annat år på nacken.

Att människor idag kallar sig bokstavstroende trots att det finns såpass många liknande bibeltexter som de ovan må vara skrämmande, men vad som är ännu mer skrämmande är att så många av ovannämnda argument så tydligt fortfarande ligger i grunden till så mångas kvinnosyn.

Inga kommentarer: