onsdag 27 februari 2008

Sympatisk punk 2

Johan Ingerö håller snart föredrag om varför hårdrocken är frihetens musik, och Mattias Svensson kommer samtidigt spela sin frihetssvensktopp (som jag av outgrundlig anledning missat tidigare).

Mattias Svenssons lista är naturligtvis bra, och såväl SKS som Jag vill bara dansa, Totalvägra och Die Mauer hade varit starka kandidater till att komma med i Sympatisk punk-serien, men jag hoppar nog över dem nu.

Några andra tips - som finns streamade - till en frihetssvensktopp (utvecklar nog i senare inlägg):

Johan Johansson - Va?! (text)

Kanske rikedom är att vara fri
är du fattig eller rik då - va?!

Glad för att du är just du
är du fattig eller rik då - va?!



Johan Johansson - Lat man sleaze twist (text) (Myspace - låten finns att välja från förstasidan)

Väger man för mycket -
sparkar man på vågen
Är det dåligt väder - slår man meteorologen

[Notera även att Johan Johansson skrivit texten till Jag vill bara dansa samt spelat in en cover på Det angår dig inte, med kommentaren: "Det behövs fler såna som Bengt Sändh här i världen, som kan dela ut lite långfingrar åt dom som behöver dom bäst."]

Asta Kask - Politisk tortyr (text)

Dömd till politisk tortyr
För jag inte gillar dom som styr



Asta Kask - Jag vill inte va med (text)

En blågul patriot stöpt i mjöd och blot
En tvättäkta idiot
I din enfaldiga klubb
där man sväljer rubb och stubb

Ser allt främmande som ett hot



Asta Kask - Psykiskt instabil (text)

Ni ser mej in i ögonen ni ser mej i min själ
Följ nu vårat mönster, vi vill dej bara väl
Ni läser ur rapporter vem jag är och vad jag gjort
Erkänn och håll med så är det över ganska fort




Charta 77 - Tiga är guld (text)

Människor bygger murar runt omkring sig.
För att skydda sig mot en galen värld.
Den galna världen utanför, den låter murar vara
för att skydda sig mot galningarna innanför.




Charta 77 - Grisfesten

Om något skulle störa - se till att du ropar på hjälp
Om vattnet skulle krusas - se till att du ropar på hjälp
Kalla in kavalleriet, till vår lugna stad,
Till vår lugna stad, till vår luuuungna stad
Låt oss jaga flugor med kanoner.

(usel film)


Tyvärr ligger naturligtvis den överväldigande majoriteten av sympatiska punklåtar inte upplagda på Youtube eller liknande, men förhoppningsvis vaknar någon eldsjäl till snart.

Inga kommentarer: