tisdag 19 februari 2008

Det angår dig inte

Jag märkte precis att Bengt Sändhs fantastiska text "Det angår dig inte" (från 1972, tror jag) inte finns att hitta via Google. Så dagens public service-inslag:

Jag vet att du har dina normer och lagar
och ömsom i smyg eller öppet du klagar
Jag rättar mig ej efter dina idéer
och ger fan i hur du och de dina beter er

Och därför om jag går i säckiga kläder
och svär så det osar om stickor och brädor
och äter och dricker mig fläskig och fet
så är det mina problem - ni ska skita i det

Det angår dig inte hur jag håller skeden
och om jag super upp mina stålar på Freden
Om jag höjer gaget och skiter i facket
och umgås med tjuvar och skurkar och packet

Om jag har ett harem på tolv älskarinnor
och dessutom spanar på deras väninnor
Om jag inte klipper och kammar min lugg
det angår dig inte ett ringaste dugg

Att min Chrysler är skitig och dyrbar att köra
den saken har du ingenting med att göra
Polera din folkvagn bäst tusan du vill
när jag far förbi så står folkvagnen still

Bor jag i en etta istället för villa
och röker John Silver och tar mig en prilla
och vägrar att uppträda för militärer
så håll käften och sköt dina egna affärer

Om jag vill åka skidor i midsommardansen
så angår det inte pressen eller fansen
Om jag sedan har trassliga skatteaffärer
om jag umgås med fattiga och miljonärer
om jag sover och snarkar till långt fram på dan
och petar mig med tummen långt upp i kran
så är det en sak jag vill säga till sist

Det angår dig inte
trots att jag är artist

2 kommentarer:

En vanlig $vensson sa...

En kulturgärning i sanning. Men det är väl på Freden han super upp sina pengar, annars rimmar det illa.

Alltid varför sa...

Ah, ännu en kissthisguy, alltså. Jag har bara tagit för givet att han sjunger fredag (freda'n), men naturligtvis borde jag begripit att han sjunger Freden.

Rättar det.