fredag 21 oktober 2011

Juholts way with words

Håkan Juholt i Expressen:

- Vi tillsammans har kommit på att vi är kulbo. När vi träffas har vi kul så jag beskriver mig som kulbo med Åsa. Det är en innovation i svenska språket, säger Juholt.

Östen Dahl skriver på Lingvistbloggen att det visserligen - precis som allt annat - är en innovation, men att en Lilian Bäckström använde uttrycket i Sydsvenskan (ej online vad det verkar) tre veckor före Juholts första medieträff på temat.

Precis som Dahl skriver så är det hela i grunden egentligen inte märkligare än att det är väldigt svårt att vara nyskapande, men det är också anmärkningsvärt att i stort sett varje mening Juholt yttrar innehåller märkligheter - jag har varit inne på ämnet tidigare, men exempelvis hans sista svar i Expressen-intervjun:

- Jag blir en helt annan offentlig person nu. Men jag tycker om att pussa på Åsa och att vi tycker om att fotografera när vi gör det på en romantisk restaurang och skickar det till vänner och bekanta, det tycker jag bara är mjukt och fint.

Jag saknar ord för att beskriva ovanstående, men det känns ungefär som vad Michael Jackson skulle ha sagt ifall han hade försökt ljuga ihop sitt sociala liv.

Även när han pratar värderingar så blir allt förbluffande ytligt - Karl Malmqvist nämnde följande citat av Juholt ur den senaste partiledardebatten:

Det fina är att det inte bara är drömmar. Det är finansierat. Jag använder ju mina pengar till att göra dessa satsningar i stället för att dela ut dem till skattesänkningar som dina experter säger inte har någon verkan. Har du över huvud taget några idéer om Sveriges framtid? 

Och det här är inget som bara slant ur Juholt, utan det är genuint hans syn i frågan - ett annat exempel ur samma debatt:

Det är ett intellektuellt haveri när det införs skatteavdrag för att ge gåvor. Då går vi från välfärd till välgörenhet. Självfallet ska resurserna användas till att stimulera välfärdstjänsterna – inte till att stimulera dem som av sin nåd vill ge något till någon annan. Det är barmhärtighet.

Det är alltså "intellektuellt haveri" att person A frivilligt ger något till person B, men "barmhärtighet" när tingest C tilltvingar sig samma sak från person A och ger till person B.

I varje någorlunda normalt samhällsklimat så skulle Juholt gå till historien som den sämste partiledaren i modern tid, men uppenbarligen verkar motståndarna inte särskilt intresserade av att erbjuda alternativ.

Tidigare inlägg på temat: Håkan Juholt (bloggetikett)

Inga kommentarer: