måndag 10 oktober 2011

Juholts boendeformer och retorik

Ur Dagens Industri:

”Jag har i alla sammanhang till alla sagt att jag bor i en lägenhet med Åsa i Västertorp. Det kan inte uppfattas som att jag försökt hemlighålla detta”, fortsatte han.

Och jodå, visst har han angivit att han är sambo, men utöver att Åsa klassades som särbo när hennes historia dryftades så myntades som bekant även uttrycket kulbo, och tidigare klassade han henne som delbo - Sven Höckert smashar in upplägget i Juholts ökända Facebooktråd (med i nuläget 1388 kommentarer):
I vanlig pampordning så blir tidigare drygheter alltid citatvärdiga - ur tidigare citerade fantastiska Expressenintervju:

Det är bäst att alltid säga sanningen, det underlättar när man sen ska komma ihåg vad man har sagt.

Sedan vet jag att Mattias Svensson varit väldigt uttalad i sitt retorikförakt, och jag håller visserligen med honom i den framförda kritiken, men språket avslöjar ofta mer än vad som är tänkt, och som ren amatöranalys så är det något som klingar fel i följande citat:

– Vi har gått tillbaka och tittat i revisionen och där finns ingenting sådant. Den uppgiften är en lögn och den förs fram av någon som vill utnyttja detta tillfälle för att skada mig ytterligare lite grann.
– 100 procent kan jag förneka detta, säger Håkan Juholt.

Även om jag inte kan ge exempel på hur han hade uttryckt sig ifall han verkligen varit övertygad om att han inte fått informationen så formligen osar hans ordval av uppenbar lögn.

Min gissning är att Juholt med karaktäristiskt absolut pampgehör testar det spelteoretiska draget att fullständigt blotta strupen - han vet att bevisen finns mot honom och han vet att hans partikamrater har den informationen fullt tillgänglig. Han skulle då framöver kunna lagomantyda att han ställer sin plats till förfogande ifall så önskas, så att nästa partiledare får tid att förbereda sig - vilket gör att omgivningen släpper ärendet då han redan kan anses ha straffats nog samt att ytterligare skriverier främst skadar partiet, och då även angivarnas karriärer - avsättingar sköts fördelaktigast i det tysta.

Vidare på retoriktemat så anger Juholts Facebookformulering: "Är inte felfri alls, men just i den här frågan har jag hela tiden försökt göra rätt" att det med god sannolikhet finns betydligt fler slarvärenden att gräva fram.

Tidigare inlägg:
- 800 svar, du kan lita på mig

Inga kommentarer: