fredag 21 oktober 2011

Svältande barn - i verkligheten

Ur artikel på svt.se om situationen i Nordkorea (särskrivningen ur originaltexten):

-I en by träffade jag en pojke som jag trodde var fyra år. Jag var på väg fram för att börja leka tittut lekar med honom när hans pappa berättade att pojken var tio år, säger Röda korsets generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström, när SVT möter delegationen i Peking i Kina.

Och det här är precis samma fenomen som jag skrivit om tidigare och även senare exemplifierat med just Nordkorea:

En rapport angående att 60 års ekonomisk utveckling medfört att irländska 14-åringar gått från underviktiga 11-åringars fysik till något betydligt mer hälsosamt blir alltså i dagens samhällsklimat: "Increasing Prosperity Has Prompted Irish Children To Balloon 24 Kilograms Since 1948".

Jag anar även att det faktiskt skulle folkhälsolarmas ifall Nordkorea öppnades upp, västerländska restauranger skulle etableras och nordkoreanska barn skulle börja närma sig västerländska barns storlek.

Dessutom, angående:

-Nordkorea är ju ett land som sedan 90-talet drabbats av olika katastrofer år efter år och följderna av detta förvärras ju av att landet inte har några marginaler. Rent vatten och maskiner är bara två saker som det är stor brist på , säger Ulrika Årehed Kågström.

Så har jag skrivit om även det tidigare - ur inlägget:

Amartya Sen skriver: "No substantial famine has ever occurred in any country with a relatively free press", och på samma sätt som tesen att det aldrig bedrivits krig mellan länder med McDonald's-restaunger så kan det garanterat debatteras, men fungerar ändå som intressant tumregel. 

Det är alltså självfallet det politiska styret och inte naturomständigheter som drabbat Nordkorea hårdast.

Tidigare inlägg på temat:
- Kim Jong-Il looking at Potemkin fruit stand
- Motsatsen till välståndsballongande
- Svältkatastrofer analyserade
- Starvin' chic