måndag 16 februari 2009

Avfallsinfarkt

Jag är svag för tidstypiska alarmistord (som nomofobi, kamphund, fetmaepidemi, barnporrhärva och chockdoktrin), och "avfallsinfarkt" ur Vetenskapsradions artikel angående att mängden hushållssopor under 2008 minskade för första gången på 15 år är för bra för att låta passera okommenterat.

Johan Sundberg, avfallsforskare vid Profu, säger att nedgången bara är tillfällig och att deras prognoser visar att det svenska sopberget kommer vara 3-5 gånger större 2050.

Jag har ingen som helst expertkunskap angående avfall, men min gissning är att det redan 2012 kommer vara uppenbart att sopberg inte tillhör framtidens problem och att avfall inte ens diskuteras i i-världen 2015. Jag är däremot fullständigt övertygad om att det är komplett dömt att misslyckas att försöka förutspå någonting om hur världen ter sig 2050.

Jag har självfallet ingen aning om vad som revolutionerar avfallsfrågan - ifall det är ändrad konsumtion, förbättrad återvinning, minskad resursåtgång, nya material, nya energisystem eller något helt annat - men det kommer vara uppfinningsrikedom och inte tvångsmedel som gör det, och det kommer ses som alldeles självklart i efterhand - på samma sätt som problemet med hästspillning på gatorna löstes av att bilen ersatte hästen.

(Jag är för övrigt fortfarande övertygad om att oljebryderiet snart når revolutionerande ljusning.)

1 kommentar:

100 pure cotton bed sheets king size sa...

Johan Sundberg, avfallsforskare vid Profu, säger att nedgången bara är tillfällig och att deras prognoser visar att det svenska sopberget kommer vara 3-5 gånger större 2050. hp 15.6 business backpack black , double bed blanket for summer ,