lördag 7 februari 2009

Årets förmyndare 2008

SvD:s nyhetsredaktion hämtade med god marginal hem den föga ärande titeln Årets förmyndare 2008, och jag ställer mig nog ändå lite tvekande till det. Jag har inte upplevt SvD särskilt mycket värre än någon annan tidning, men det kan även bero på att jag är relativt varumärkesblind, och etablissemanget i stort förtjänar definitivt att ifrågasättas för att alarmismen är den självklara utgångspunkten oavsett vad som diskuteras.

Jag röstade på barnmorskorna, och jag tycker att det verkar som att Mattias Svensson gravt underskattat dem när han enbart fokuserar på alkoholfrågan. Hade barnmorskorna stannat vid blott alkoholförmynderi hade de i mitt tycke inte förtjänat någon topplacering, men de idkar samma hysteriska skrämseltaktik gällande exempelvis mat, dryck (Isobel Hadley-Kamptz har skrivit väl om kostråden här) och fritidsaktiviteter - allt ska undvikas, vilket resulterar i att människor i sin absolut känsligaste situation i livet reduceras till ångestknyten som med tårar i ögonen ligger sömnlösa för att de kom en smula för nära den otömda kattlådan.

Jag har tidigare skrivit exempelvis om listeriaskräcken, och passande nog i sammanhanget har just Årets förmyndare 2008 nyligen skrivit alarmistiskt om det:

–Vi hade 4–5 missfall orsakade av listeria under 2007. Under 2008 känner vi inte till något sådant missfall men det står ändå klart att listeria kan ge väldigt allvarliga effekter, framför allt bland äldre med nedsatt kondition och för foster, säger Sofie Ivarsson, epidemiolog på Smittskyddsinstitutet.

Noll kända listeriamissfall under 2008, alltså. Enligt Vårdguiden resulterar mellan 10 och 35 procent av graviditeter i missfall, så med tanke på att 107 000 barn föddes 2007, så bör det under samma period varit mellan ungefär 12 000 och 58 000 missfall. Maximalt 0,4 promille av missfallen under 2007 väljer alltså Smittskyddsinstitutet att knyta till listeria - jag undrar hur många som skulle gå att knyta till exempelvis fartgupp, eller för den delen ångest och stress framkallad av barnmorskor.

Inga kommentarer: