fredag 6 februari 2009

Ett hundbett, fyra berättelser

En fyraårig flicka ska ha blivit biten av vad som beskrivs som två pitbulls vid Götgatan på Södermalm i Stockholm.

En fyraårig flicka attackerades av två hundar på Götgatan i centrala Stockholm på torsdagseftermiddagen.

SvD:
En fyraårig flicka blev vid 16.15-tiden på torsdagen attackerad och biten av två hundar i närheten av Maria Kyrka på Söder i Stockholm.
/.../
Enligt polisen hade ett vittne till händelsen beskrivit att hundägaren verkade påverkad av något.

Fyraåriga Sigrid blev attackerad av en pitbull när hon gick med sin mamma på Götgatan på Södermalm på torsdagseftermiddagen

– Jag såg att deras koppel låg lösa på marken. Hon höll på med sin mobil. Den ena hunden gick fram lite mot Sigrid och sedan plötsligt bet den till, berättar mamman för Metro.


Så efter en del pusslande kan alltså konstateras att en pundare höll sina hundar lösa i centrala Stockholm, och att en av hundarna bet ett barn.

Aftonbladet fokuserar dock i vanlig ordning till hundra procent på hundrasen, Metro nämner också rasen. Hundägarens tillstånd nämns dock bara av SvD och att hundarna var okopplade nämns bara av Metro. Gällande hur många hundar som anföll så skiljer sig tidningarna åt, men det kan mycket väl bero på att en tidning kan anse det vara en hundattack även utan bett medan den andra tidningen anser att en hundattack förutsätter bett.

Pitbullen är en sällsynt stabil hundras, och samtliga hundraser kan dela ut sådana lindriga skador som flickan nu drabbades av, så varför rasfokuset? Stort plus dock till SvD som gjorde den utklassningsvis bästa nyhetsvärderingen och dessutom följde upp med en skaderapport.

Jag törs för övrigt garantera att ingen av kvinnans två hundar var en renrasig pitbull.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gjorde samma analys.
Bra skrivet.

Anonym sa...

Om jag ser en pitbull tänker jag knappast "vilken farlig hund", utan tänker snarare åt hållet att ägaren är någon form av trailer trash. Åtminstone i detta fall verkar finnas stöd för detta (hos svd). Möjligt att det är fördomar, men vem väljer att skaffa en pitbull givet senaste årens debatt?

Alltid varför sa...

J.: Kanske den som letar efter en intelligent, stabil, trogen och energirik hund i lagom storlek istället för att låta sig begränsas av andras fördomar?

Jag har beydligt svårare att förstå mig på exempelvis dem som skaffade en bordercollie efter att Turbo blev populär eller som skaffar en terrier för att den är så söt.

Anonym sa...

Faktum är att pitbullägare är mindre bemedlade. Det ser man på dem. Fick jag chansen skulle jag tveklöst ta kål på deras hundkräk

Alltid varför sa...

Anonym 22:13: Vänligen ta ditt trolltyg annorstädes.