onsdag 28 mars 2007

Framtiden tillhör nördarna, mer nu än någonsin tidigare

I Marvels värld är forskarna och fritänkarna inflytelserika, viktiga personer. Detta ger att de som växt upp med superhjältar som föredömen inte bara fått en god dos grundutbildning i mestadels naturvetenskapliga ämnen, utan även alltid fått lära sig att bildning är bra.

Detta resulterar i sin tur i goda betyg, vilket resulterar i vidareutbildning, vilket resulterar i högavlönade jobb, vilket resulterar i intressant marknad för företagen, vilket i sin tur märks tydligt i bland annat superhjälteboomen på bio som rått de senaste åren och Spindelmannens sanslösa genomslag i allt köpbart.

Och som om det inte vore nog med att serienördarna i vuxen ålder är de som har pengarna, de intressanta jobben och de intressanta levnadskamraterna - de kommer 2011 även att ha en nöjespark byggd på Marvelkonceptet (SvD skriver lite här, MSNBC skriver mer här). Om nu bara Dubai lyckas styra bort sin obehagliga religion så är det mycket möjligt att det blir en resa dit 2011 (now that's an offer they can't refuse).

Jag har ingen aning om hur man ska göra åkattraktioner på superhjältarna, men möjligheter kan inte vara bekymret. Och om inte annat så antar jag att en bio med 2011 års teknologi och Molecule Man i en större roll är nog för att få mig att åka till Dubai. Dessutom hoppas jag att de fjantar sig som Disneyland och låter karaktärerna rulta omkring utklädda i parken - Reed Richards autograf är något att ha även om det är en moppemuschig arab som skrivit den.

Så stort tack till alla er som liksom jag läste serietidningar istället för att dricka hembränt under uppväxten. Det må ha kostat ett och annat hångel back then, men nu har vi snart ett Marvel-land.

Och med tanke på hur det gått med tidigare superhjälteåkattraktioner så borde det här ha alla förutsättningar att lyckas:

1 kommentar:

Anonym sa...

jag vill inte ha ett jävla marvel land. jag vill vara ung och ha hånglat istället för att tycka att det är coolt när hulken bär upp ett berg i secret wars.