Någonstans är det väldigt talande att chefen för konsumentfrågor på Konsumentföreningen Stockholm inte kan hantera grundläggande konsumentmatematik - ur Louise Ungerths blogg:
Då känns det ju inte som ett erbjudande, då känns det som om man först
höjer priset med 25 % för att sedan dra av rabatten [om 25 procent]. Eller har jag fel?
Ja, Louise Ungerth, du har fel. Ifall priset först höjs med 25 procent för att sedan sänkas med 25 procent så hamnar slutresultatet på cirka 94 procent av utgångspriset (15/16). Vill man kunna sänka priset med 1/4 (25 procent) så måste man höja med 1/3 (cirka 33 procent) för att hamna på noll.
På samma sätt är det av yttersta vikt att förstå vad svajande börser innebär för kapitalutvecklingen, vilket Peter Santesson tidigare tagit upp.
torsdag 3 november 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar