söndag 4 januari 2009

Kinas trafikskadeutveckling

Från People's Daily:

Last year, 265,204 road accidents killed 73,484 people and injured 304,919 others nationwide, down 19 percent, 10 percent and 20 percent respectively from 2007, the traffic administration bureau under the Ministry of Public Security said here.

Olyckorna alltså ner 19 procent samtidigt som jag törs ana att antalet bilar i trafik aldrig varit i närheten så stort. Det är dock bara naturlig utveckling som sker - i takt med att ekonomin tillåter att osäkra vägar byggs om/bort och att osäkra fordon tas ur trafik så kommer antalet skadade ständigt minska.

För mer jämförelse finns en siffra från 2004 (gäller 2003):

According to research, conducted by the Medical School of Jinan University in Guangzhou, the figure for all traffic accidents in China in 1951 was around 6,000. Fifty years later, in 2001, it had leapt to 750,000. Last year the figure was more than 770,000, with 110,000 people losing their lives and 560,000 injured.

Antalet trafikdödsolyckor har alltså gått ner med en tredjedel på fem år, samtidigt som antalet bilar i trafik ökade med 18 procent bara under 2006.

Gällande trafikdödade per capita ligger Kina relativt nära Sverige (Sverige: 5,1 per 100 000 invånare, Kina: 5,6 per 100 000), men sett till olyckor kontra bilar har de fortfarande mycket att jobba på då det bara finns tre bilar per 100 kineser jämfört med cirka 52 bilar per 100 svenskar.

Hade Kina 2008 haft Sveriges kvot trafikdödade per capita från 2007 så hade drygt 6 200 kineser ytterligare varit i livet, och hade de lyckats nå Sveriges kvot trafikdödade per bil så hade drygt 65 000 kineser ytterligare levt idag, vilket i stort motsvarar Sveriges befolkningsökning 2007.

Inga kommentarer: