tisdag 14 april 2009

Tuta för välfärden

Cleantech skriver om att Air India hittills sparat runt 73 miljoner kronor och räknar enligt artikeln (och andra källor) med att spara närmare 46 miljarder liter flygbränsle årligen.

Som första åtgärd nämner artikeln:

- flying techniques such as flying in a straight line while at optimal altitudes and speeds.

Vän av ordning undrar då följaktligen ifall inte samma grundprincip skulle kunna överföras på biltrafiken - grön våg är visserligen ett sedan länge etablerat begrepp, men det är uppenbart att det finns mycket förbättringsutrymme på den fronten. Så vad har då stater gjort historiskt för att näpsa rödljusterrorn - exempelvis i landet som gav upphov till ordet smog? Jo, från BBC:

Motorists should face fewer red lights following the relaxation of government guidance on the flow of traffic.
/.../
Previously the Department for Transport (DfT) had discouraged the systems which reduce fuel use, resulting in less tax being paid to the Treasury.

But now, rather than seeing green wave systems as a "cost" to the public purse, the DfT views them as a "benefit".

Inga kommentarer: