lördag 18 april 2009

Bindestrecksmysteriet

Julia Skott skrev nyligen:

Tyvärr är ju bindestrecksnamn förbjudna numer, underbart nog för att ett nytt datasystem på Skatteverket för en massa år sen inte klarade av det.

Det känns spontant ungefär lika troligt att det är sant som att det är en klintbergare, så jag skickade en förfrågan till Skatteverket - svaret:
Frågan lever alltså vidare, men svaret osar mörkläggning.

Så, grävjournalister - vänligen hugg in.

[Not: Det gäller alltså bindestreck i efternamnet.]

1 kommentar:

Jonas sa...

Jag kan inte svara på frågan om varför bindestreck inte är tillåtna i efternamn men...

När jag jobbade på en båt i somras så tillbringade jag en eftermiddag med att läsa s.k. Port State Control-rapporter, dvs inspektionsrapporter där en nationell myndighet kontrollerar att skeppet följer det internationella regelverket.

Båten jag jobbade på hade relativt nyligen fått en anmärkning på att hennes namn skrevs med bindestreck, korrekt nomenklatur skulle vara mellanslag. Detta skulle åtgärdas snarast men anmärkningen ansågs inte vara så pass allvarlig att hon inte fick lämna hamn.