Malin Sandström på läsvärda matnördsbloggen Matmolekyler skriver:
Näst senaste Hjärnkontoret (kan ses via SVT Play till och med 19/4) har ett charmerande inslag om glasstillverkning och smak. Förutom en titt in i glassfabrikens storskaliga tillverkning diskuterar de smak, lukt och psykologiska effekter som att det man ser påverkar vilken smak man tror sig känna.
Snyggt illustrerat av en specialtillverkad ljusgrön glass med chokladsmak, som ingen av de tre barnen i testpanelen lyckas klassificera - “jag känner igen den här smaken”, “det känns som päron, fast man kanske bara känner för det för att färgen är grön” - förrän de får veta vad det är: “när man vet och inte kollar på färgen så känner man faktiskt chokladsmaken”.
Och nämnda fenomen är klassiskt och djupt fascinerande - genomskinlig Cola går knappt att skilja från normalfärgad Cola i ett blindtest trots att skillnaden är enorm när man ser vad man dricker, kaffe upplevs smaka annorlunda beroende på färgen på paketet och även prislappen spelar stor roll för upplevelsen.
På samma tema, och kanske ännu mer förvånande för många, är McGurk-effekten, där ljud upplevs annorlunda beroende på om man tittar på personen som uttalar ljudet eller ej.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar