lördag 29 november 2008

Majlard och taekwondon, igen

Jag skrev tidigare om Majlard och taekwondon, men jag missade tydligen att han skrivit ännu en krönika på ämnet. Ur krönikan:

Men vissa principer kan man inte rucka på. Som att sparkar mot kropp och huvud inte är idrott. Jag skulle aldrig kunna uppmuntra till sådan sysselsättning.

Jag undrar vad det föräldrapar i Gävle tänkte, som fick sin son ihjälsparkad i en portuppgång på Kungsgatan i Stockholm, om de händelsevis slog på tv:n när denna avart spelades upp? Just en snygg sport.

Det spelar ingen roll om OS-utövarna är skyddade. Vilka föredömen är de för barn och ungdom? Är det så man ska göra? Usch, jag står fast vid att taekwondo borde sparkas ut från OS. Jacques Rogge och Gunilla Lindberg kanske behöver en spark i arslet för att vakna!

Jag har skrivit om Majlard och kampsport tillräckligt tidigare (1234), för att inte orka upprepa särskilt mycket, och stycket ovan är även i sedvanlig Majlard-stil så korkat att det känns hopplöst att kommentera, men bara en enkel fråga: Vilka idrotter är föredömlig "så ska man göra"-undervisning för barn?

En till förresten: Hur många gånger känns det fräscht att ordvitsa kring "sparka"?

Inga kommentarer: