fredag 28 november 2008

Lika som bär 18

HAX:

Sverige är som att se en trafikolycka i extrem slow motion. Man ser vad som går åt helvete. Man kan inte göra något åt det. Och man kan inte låta bli att titta.

Stranglers - Sverige:

(Direktlänk)

Har någon bekymmer att höra vad Hugh Cornwell, som studerade vid Lunds universitet, sjunger så bidrar Youtube-användaren Discoballe med texten i kommentarerna till låten:

Låt mig berätta om Sverige
Enda landet där molnen intresserar
Storebror säger det är stället för dej
För mycket tid att tänka, för lite att göra
För mycket tid, för lite att göra
Jag är insnöad på östfronten

Förändringen är på minimum
Hypokondrisk gravsten
Känslan för humor är förlorad nånstans
Cumulus numbus för dej
Förändringen är på minimum
Hypokondrisk gravsten
Storebror säger det är stället för dej
Jag är insnöad på östfronten


Och eftersom jag spenderat ett och annat år i landet där det finns för lite att göra så vet jag naturligtvis att "Cumulus numbus" ska vara cumulonimbus.

Låten finns för övrigt även på engelska här.

3 kommentarer:

Erik Ståhlberg sa...

trevlig blogg du har, men jag måste säga att den där låten var den värsta punklåten jag någonsin hört :)

O.J.S sa...

Du tillbringar väl tid men spenderar pengar?

Alltid varför sa...

Erik: Du har mycket punk kvar att uppleva :)

Oli: Catharina Grünbaum, Nationalencyklopedien och SAOL godkänner tidsspenderande, men visst är det ett relativt nysvenskt (egentligen nygammalt) språkbruk som irriterar vissa. För mig har det viss nyansskillnad gentemot exempelvis tillbringat, så jag tycker att det fyller sin funktion.