måndag 21 maj 2007

Idrotten räddade dem från brottsligheten

Ur Aftonbladet:
"- Tio av mina bästa vänner från den tiden har råkat illa ut. Fem är döda och fem är knarkare. Jag hade tillhört den första kategorin. Herregud, jag hann bli knivhuggen flera gånger innan jag hamnade rätt. Tack vare boxningen."

Ur Helsingborgs Dagblad:
"Låter kanske larvigt men jag älskar såna som Allen Iverson. Som 17-åring satt han i fängelse. Basketen räddade honom från mänskligt förfall och ett liv som Original Gangster."

Ur Golfbladet:
"– Någonstans hittade jag drivkraften i att jag mådde dåligt när jag var ung och idrotten räddade mig. Nu har jag drivkraften i att inse att idrotten kan bidra till något bra."

Ur DN:
Rubrik: "K-1-stjärnor brottsbelastade"
"Bakom det som blivit en mångmiljonindustri finns flera personer som är dömda för brott."
"Såväl tävlande som tränare och arrangör är straffade för våldsbrott och annan kriminalitet, visar DN:s granskning." (Nordstrands brott och upprinnelsen till detta beskrivs sedan märkligt ensidigt och anklagande i DN:s artikel.)

Vanligtvis älskar folk att läsa om människor som tagit sig från bekymmer till framgång, men fördomarna mot kampsport är uppenbart starkare än så. En gång skurk, alltid skurk är en skrämmande medeltida syn på saker och ting.

DN har sedan dessutom mage att gå ut och klaga på att de sedan inte får tillgång till samtliga pressaktiviteter. Skamligt, och jag gissar att det var precis det här de sökte, då de uppenbart inte intresserar sig för idrotten.

1 kommentar:

John sa...

Klockren sammanställning!