I Umeå alkotestas ambulanspersonalen inför varje arbetspass. Sådan släpphänthet är naturligtvis intet för 2000-talets Sverige - i Jönköping ska det bli alkolås i ambulanserna.
Precis som i fallet med självmordshyllande sajter har jag inte hittat något enda exempel på en rattfull ambulansförare, men i artikeln om Umeå nämns att "för 25 år sedan var det en person som hade alkoholproblem".
Och vad är väl 30 sekunders fördröjning per utryckning jämfört med exempelvis fördelarna som avdelningschefen i Umeå nämner:
Med tanke på hur vanligt det är med alkoholproblem så kommer det dyka upp här också. Fördelen är att jag då kan komma åt det på ett tidigt stadium och personen kan få hjälp. Tidigare har det ju inte funnits något annat sätt att upptäcka det än att någon luktar sprit på jobbet.
Och ändå inne på ambulansområdet så snubblade jag över ett stycke av fantastiske Cecil Adams:
That raises a key question. Do sirens do what they’re supposed to do, namely get nonemergency traffic out of the way without getting people hurt or killed in the process? A lot of experts think they don’t. Some claim lights and sirens actually cause more accidents.
Rent överslagsmässigt känns det som att sirener definitivt sparar liv, men jag uppskattar ansatsen och hoppas att Freakonomics-gänget tar sig an frågeställningen.
(Via subjektiv.se)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar