lördag 1 mars 2008

UFC 82 - en förhandstitt

I natt går UFC 82 av stapeln, och TV4 Sport ska i vanlig ordning ha stort plus för att de sänder det - särskilt som tidsskillnaden gör att evenemanget med all sannolikhet inte drar särskilt mycket publik; sändningen börjar 04.00.

Galan ser på förhand riktigt bra ut, med ett extra plus för att svenske David Bielkheden gör UFC-debut.

De mest intressanta matcherna:

Heath Herring - Cheick Kongo (2,60 - 1,43)
Kongo är överskattad efter vinsten mot en uselt motiverad Mirko och Herring är gravt underskattad efter förlusterna mot Nogueira och O'Brien. Kongo förlorade mot Marrero och imponerade inte mot Assuerio Silva, så jag väntar mig att se Herring ta ner Kongo relativt enkelt och sedan kontrollera honom utan minsta bekymmer.

Herring via enkelt domslut eller relativt sen TKO, g'n'p. Jag skulle räkna det ungefär 75/25 Herring, så det bör vara klart spelvärt.

David Bielkheden
- Diego Sanchez (4,40 - 1,17)
Kul att se Bielkheden i UFC, och jag tror att han kommer göra betydligt bättre ifrån sig än Eklund gjorde. Han har dock betydligt tuffare motstånd i Diego Sanchez, som med två raka förluster gissningsvis är duktigt taggad. Klarar sig Bielkheden en rond får han med beröm godkänt av mig, klarar han sig tiden ut har han gjort en alldeles fantastisk insats. Min största förhoppning är ändå att Bielkheden inte förlorar på något obehagligt sätt.

Sanchez via g'n'p eller RNC efter runt två minuter. Uppskattningsvis 95/5 Sanchez, så 1,17 är spelvärt.

Anderson Silva - Dan Henderson (1,70 - 2,00)
Fantastisk matchning mellan världens två definitivt bästa mellanviktare. Trots att Henderson stod upp bra mot såväl Rampage som Wanderlei tror jag att Andersons precision och räckvidd kommer ge honom stora problem, och på marken tror jag att Silva är nog bra för att hålla det relativt jämnt.

Den intressantaste delen är dock - på samma sätt som när Fjodor mötte Lindland - solklart clinchen, där båda är kända för att vara enormt starka. Jag tror dock att Silvas thaiclinch är för effektiv, även för en tidigare OS-brottare som Hendo.

Sammanfattningsvis tror jag att Hendo helt enkelt är lite för långsam för att kunna rå på Silva och att han därför kommer att hela tiden malas ner. Han är dock stenhård, så det kommer krävas mycket för att stoppa honom, men fem ronder är lång tid.

Silva via sen TKO eller domslut, jag uppskattar det 65/35 Silva, men det är många osäkra faktorer, och jag tror ändå att det är säkrast att hålla sig borta från att spela på den.

Galan i övrigt är intressant i det att så gott som samtliga matcher verkar sevärda på förhand - Hazelett såg fantastisk ut mot Goulet, men Koscheck borde ändå kunna kontrollera matchen (och troligtvis buas ut av publiken); Arlovski borde kunna ge O'Brien hans första förlust och förhoppningsvis se bra ut på vägen; Sakara mot Leben kommer bli åka av; Tanner är tillbaka, vilket är intressant, men Okami maler gissningsvis ner honom, och Fitch får troligtvis en relativt enkel vinst och en titelmatch som belöning för det.

Relativt intetsägande intervju med David Bielkheden:

Inga kommentarer: