fredag 10 juli 2009

UFC 100 på ingång

Aftonbladet skrev för några månader sedan en artikel där författaren ska ha kudos för en öppen inställning till MMA. Sedan lyser självfallet okunskapen igenom, och jag gillar inte artikelvinkeln, men det är ändå en lovvärd artikel sett till medieklimatet i övrigt.

UFC 100 är på ingång nu, och Brock Lesnar, som artikeln handlar om, ska försvara sitt tungviktsbälte för första gången. Georges St-Pierre ska dessutom försvara sitt welterviktsbälte, så för första gången sedan UFC 82 tänkte jag gissa resultat (odds från Nordicbet):

- Brock Lesnar - Frank Mir (1,45 - 2,55)
Jag tippade Lesnar-vinst senast de möttes, och förutom att domaren valde att ställa upp dem efter några missriktade slag och att Lesnar gav bort ett benlås hade jag rätt. Mir må ha sett imponerande ut mot Nogueira, men det var snarare ett resultat av att Nogueira var komplett urusel.

Enligt mig är Frank Mir helt enkelt inte tillräckligt bra vare sig för att vara mästare eller för att väga upp Lesnars styrkefördel, och jag betvivlar varken Lesnars kondition eller förmåga att ta stryk, så jag tror att Lesnar avslutar matchen via TKO efter slag på marken i första ronden.

Uppskattningsvis 80 procent sannolikhet att Lesnar vinner.

- Georges St-Pierre - Thiago Alves (1,30 - 3,15)
Thiago Alves såg suverän ut mot Hughes och Koscheck, men Hughes är en skugga av sitt forna jag samtidigt som sporten utvecklats, och Koscheck tog matchen på kort varsel. Alves är kraftfull, aggressiv och orädd, och det föreligger en del tvivel kring GSP:s förmåga att ta stryk, men GSP är ändå en av världens absolut mest talangfulla fighters, så jag tror att det kommer se ut som en Houston Alexander-match - lyckas inte Alves knocka GSP tidigt kommer han tas ner, och därifrån är han helt i GSP:s värld. Jag skulle inte bli förvånad ifall GSP avslutar det i första ronden på antingen TKO eller armlås, RNC efter slag från mount skulle inte heller förvåna.

Uppskattningsvis 85 procent GSP.

- Dan Henderson - Michael Bisping (1,43 - 2,60)
Henderson är en legendar, men har i mitt tycke alltid varit överskattad. Av de fyra senaste matcherna har han förlorat två mot suveränt motstånd och vunnit två domslut mot bra motstånd (enligt mig borde han dock förlorat mot Rich Franklin).

Bisping slog igenom i en dokusåpa och har pushats egentligen mer för att UFC hoppats på att nå den engelska marknaden snarare än för att ha sett fantastisk ut i ringen. Jag tyckte dessutom att han förlorade mot Matt Hamill.

Henderson är dock snart 40 år gammal, och tiden är sällan vänlig mot idrottare i gemen; reflexbaserad idrott som kampsport är dessutom än värre. Jag skulle därför inte alls bli förvånad ifall Bisping inte bara lyckades vinna matchen, utan dessutom får Henderson att se dålig ut. Jag tror att Henderson kommer underskatta Bisping medan Bisping är så taggad han någonsin kan bli.

Matchen känns öppen, och Henderson borde vinna sett till det mesta, men jag tippar att Bisping vinner, och att han dessutom kommer komma nära att knocka Hendo.

Känns sannolikhetsmässigt som en ren 50/50-match.

Gällande matcherna i övrigt så hoppas jag att Mark Coleman får en värdig pensionering och att Dong Hyun-Kim vinner - enligt mig blev han bortdömd mot Karo Parisyan. Vinner Fitch och GSP skulle jag dessutom med stort intresse se returmatchen mellan Fitch och Alves.

För att återknyta till Aftonbladets artikel så är Lesnar på intet sätt "fightingvärldens störste" mer än sett till fysisk storlek. Världens solklart bäste tungviktare heter Fjodor Emelianenko (Фëдор blir Fjodor på svenska, stavningen av efternamnet är jag osäker på; han omnämns dock vanligtvis som Fedor):

(Direktlänk)

Georges St-Pierre är dock otvivelaktigt världens bäste welterviktare, och Lesnar är sevärd på egna meriter. Tyvärr innebär kvällstid i USA att det är omöjligt för gemene svensk att se det direktsänt (sändningen börjar 04:00 på TV4 Sport natten till söndag), och det verkar dessutom inte gå några repriser, men jag rekommenderar att spela in det alternativt leta upp matcherna på annat vis - galan kommer med all sannolikhet vara högst sevärd.

Inga kommentarer: