onsdag 25 juni 2008

Föräldrars nätvanor näst minsta bekymret i Bris-rapporten

En mängd medier - Aftonbladet, DN, SvD, Allt om barn, Kvällsposten, med flera - skriver om Bris nya rapport (pdf) med liknande fokus: "Föräldrarnas nätsexliv oroar barnen".

I rapporten är dock "Föräldrars IT" det näst minsta av de bekymmer som listas upp, och i den kategorin ingår dessutom allt som har med föräldrar och datoranvändande att göra - exempelvis communities, nätpoker och spel:

Vad gäller föräldrars förhållande till datorer så fokuserar rapporten mer på att få föräldrarna att begripa sig på hela IT-fenomenet än på föräldrarnas eget datorrelaterade beteende, vilket naturligtvis är en sund infallsvinkel.

Men i stora drag är Bris-rapporten gravt stofil, vilket nämns redan i bakgrunden till studien:

Internet, IT och mobiltelefoner är idag fullständiga självklarheter i vardagen för i synnerhet unga. Detta gör att man brukar prata om att unga är digitala infödda, medan vi vuxna är digitala invandrare. Skillnaden kan också uttryckas som att vi vuxna använder IT på olika sätt, unga lever i det. Denna skillnad skapar främlingskap och hinder. Hinder till möten och förståelse. Därför är behovet stort att på olika sätt öka kunskapen bland vuxna om vad det unga Internet handlar om.

Och rent allmänt känns en del av den citerade konversation tveksam, som exempelvis:

Mejl Tjej 11 år
En gång råkade jag skriva fel på en hemsida så jag kom till en hemsk sida där det fanns en massa porr och sexspel. Jag blev hemskt äcklad och berättade för mamma om det och hon tyckte att det var förskräckligt. Men problemet är att jag gick tillbaka några gånger och spelade . Spelen var hemska och handlade om att våldta unga tjejer. Jag mådde dåligt efteråt och känner mig hemsk som går in på såna sajter. Problemet är att jag nästan inte kan sluta att gå in där och jag känner mig jättedålig efteråt. Jag vill inte berätta för mamma för då skulle hon bli väldigt arg och jag skulle få dataförbud på typ en månad. Snälla hjälp mig!

Rapporten i stort är alarmistisk (vilket lätt blir fallet när man bara hanterar bekymmer i sin verksamhet) och oförstående till hela internetfenomenet, vilket naturligtvis perfekt passar målgruppen: alarmistiska och oförstående föräldrar och tidningar.

Inga kommentarer: