Jag gillar, som tidigare noterat, Tyler Cowens serie om 'markets in everything' (Cowen tog för övrigt upp just uSocial i serien nyligen).
Ytterligare ett intressant inslag i marknadsfenomenet är anpassningsförmågan att hitta marknader även där något drastiskt stör den normala situationen, exempelvis vegetarisk sushi till onödigt oroliga gravida, burkinin och folköl. Ett annat talande exempel är de fullkomligt gigantiska alkoholsäljställena vid tyska gränsen (ofta med någon variant av 'Scandinavian' i namnet). Den första reaktionen bland svenskar i liknande butiker är vanligtvis att undra varför någon någonsin skulle få för sig att Systembolagets sortiment är så imponerande, och nästa att undra hur det kan anses vettigt att horder av svenskar åker efter ölleveransen såväl till som från Tyskland.
Ett annat exempel på en sådan skadad marknad har skapats av det byråkratitunga ROT-avdraget, vilket jag skrivit om tidigare. Kreativa människor gör dock sitt för att styra upp situationen så gott det går - från rotavdragshjälpen.se:
Idén till Rotavdragshjälpen.se växte fram i samråd med hantverkare som såg problem med de nya reglerna kring ROT-avdraget. Osäkerheten om kunden redan nyttjat sitt ROT-avdrag, den så kallade fakturametoden samt den tidskrävande administrationen har fått flera hantverkare att tveka då kunder krävt ROT-avdrag.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Kvasimarknader är aldrig kul....här kommer ett tips på hur man får hjälp med anbudsförfarande o upphandling så slippet man taskiga hantverkare!:) http://upphandling.biz/
Skicka en kommentar