tisdag 29 september 2009

In Sweden we call it people's beer

BrewDog gav ut ölet Tokyo* med 18,2 volymprocent alkohol, vilket självfallet inte föll i alldeles god jord hos prussiluskorna - från BBC:

But Alcohol Focus Scotland chief executive Jack Law warned high alcohol percentage beer could cause as much damage as drinking to excess.

"This company is completely deluded if they think that an 18.2% abv, (alcohol by volume), beer will help solve Scotland's alcohol problems," he said.

"It is utterly irresponsible to bring out a beer which is so strong at a time when Scotland is facing unprecedented levels of alcohol-related health and social harm.

"Just one bottle of this beer contains six units of alcohol - twice the recommended daily limit."

BrewDog har nu svarat på kritiken - från BrewDogs blogg:

BrewDog, the UK's hardcore craft brewer, has launched a 1.1% beer called Nanny State in direct response to the outcry caused last month after launching Tokyo*, the UK’s strongest beer at 18.2% ABV.

Och hur ser då tidigare citerade Jack Law på Nanny State-ölet? Jodå:

However Alcohol Aware again branded BrewDog 'deluded'. Jack Law, chief executive of Alcohol Focus Scotland, said of the new Nanny State beer: "the name of the beer proves that once again this company is failing to acknowledge the seriousness of the alcohol problem facing Scotland."

I nuläget verkar varken Tokyo* eller Nanny State finnas att beställa från Systembolaget, men det finns åtminstone några andra BrewDog-produkter att prova på, och fler går säkert att privatimportera för den som ids. Jag har bara testat deras Punk IPA, vilken jag i ärlighetens namn faktiskt hade svårt att få i mig hela flaskan av, men den passar säkert den som föredrar beskare/humligare öl, och BrewDog kungjorde med all önskvärd tydlighet redan på flaskan att de är fullt medvetna om att deras öl inte är till för alla.

(via Brad Taylor)

1 kommentar:

d_s sa...

There's a lot of comparing going on now:
http://swedish-notions.blogspot.com/2009/10/systembolaget-and-binge-drinking.html