Årets Julklapp 2013 tar fasta på den kombinerade mat- och hälsotrenden där allt fler vill laga kvalitativ mat från grunden och styra innehållet. Det är en produkt som speglar konsumenternas ökade hälsomedvetenhet likväl som den starka gör-det-själv-trenden inom mat och dryck. Årets Julklapp 2013 är råsaftcentrifugen."Hälsomedvetenhet" bör i det här fallet snarare kallas tillsatshets, men det svenska skattetrycket och byråkratin kring att starta och driva företag är självfallet också en stor del i att gör-det-själv-trenden är så stark som den är.
Economies of scale och scope är kraftfulla fenomen, och på samma sätt som Det stora språngets masugnsbonanza inte riktigt levde upp till förväntningarna så är närproducerattanken en samhällssjuka.
Några tidigare inlägg på skattekilstemat:
- Skattekilar i vardagen
- Ikeas Swedishness
- Cornucopia? om marknadsstörningar
Några tidigare inlägg om närproducerat (fler inlägg under bloggtaggen närproducerat):
- Jag är en kosmovor
- Ned Flanders om närproducerat och björntjänster
- 100 mile suit
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar