Att kalklinbanan utanför Kungsör nu rivs är inget annat än en skandal.
— Lars Ohly (@OhlyLars) December 29, 2013
Att något privatbyggt som enligt de privata ägarna kostar över 1,5 miljoner kronor per år att underhålla rivs efter att inte ha använts sedan 1997 skulle ju eventuellt kunna kallas något annat än en skandal, men Ohly har inte mer än 140 tecken, så ibland måste man spetsa till formuleringarna något (vänsterpartiet i Köping röstade för övrigt ner moderatförslaget att kommunen skulle ta över en del av driften).Nå, den 41 kilometer långa kalklinbanan har självfallet sina vurmare, och det är även så att en ideell förening balanserat önskat överta ansvar och drift. I vanlig ordning bör man då undersöka vilken reglering det är som hindrar det goda och enkla samhället från att fungera, och mycket riktigt - från Magazin24:
Det måste vara en person med muskler i form av pengar som tar över. Miljöbalken är nämligen utformad så att om en ny ägare inte har de pengarna och går i konkurs i framtiden faller ansvaret på den tidigare ägaren Nordkalk. Vi vill riva banan eller överlåta den till en annan ägare men det handlar om att man måste klara av hela åtagandet. Pengar måste fram varje år, säger [Nordkalks kommunikationschef] Eva Feldt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar