torsdag 22 maj 2008

Harley Davidson och frihandeln

Ekonomikommentarer skriver om att Reagan räddade Harley-Davidson genom ett särskilt handelsskydd, och att motorcykelentusiaster världen över har protektionismen att tacka för att de slipper tvingas till att ta sig fram på japanska åkdon.

Och nu är det ju naturligtvis att sparka in öppna dörrar, men utan internationell handel hade inga motorcykelentusiaster världen över kunnat köra HD (eller japanska motorcyklar, för den delen), och utan frihandel mellan delstaterna hade HD gissningsvis haft svårt att bli särskilt framgångsrika - för att inte tala om ifall det funnits handelsstopp eller tullar mellan städer eller kvarter. Dessutom kan man fråga sig hur roligt det varit att köra en Harley-Davidson idag ifall de inte varit konkurrensutsatta.

Sedan är det grundläggande att det blir effektivitetsförluster av att undermåliga tillverkare hålls kvar med konstgjord andning, men det har retts ut otaliga gånger tidigare.

Jag tror för övrigt inte att Hökmark har minsta bekymmer med att fördöma det handelshindret, även om hans fokus gissningsvis är på mer aktuella bekymmer.

2 kommentarer:

Vansterekonomi sa...

Hej! Kul att du har uppmärksammat min blogg! Måste bara kommentera din kommentar:

"Och nu är det ju naturligtvis att sparka in öppna dörrar, men utan internationell handel (...)"

Precis, du sparkar in öppna dörrar eftersom handel och frihandel kan vara två helt olika saker. Jag har tidigare skrivit att få människor ifrågasätter handelns fördelar, medan betydligt fler ifrågasätter frihandelns fördelar.

"HD (hade)gissningsvis haft svårt att bli särskilt framgångsrika (...) ifall det funnits (...) tullar mellan städer eller kvarter"

Något sådant har jag heller inte förespråkat, men de hade inte nödvändigtvis heller helt förhindrat handel.

"Sedan är det grundläggande att det blir effektivitetsförluster av att undermåliga tillverkare hålls kvar med konstgjord andning, men det har retts ut otaliga gånger tidigare".

Och detta har även ifrågasatts otaliga gånger tidigare, se dessa poster för några exempel:

Om frihandelsteori:
Komparativa fördelar
Frihandelns komparativa nackdelar

Om erfarenheterna hittills av protektionism kontra frihandel:
Frihandelsvännerna levde inte som de numera lär
Frihandelns komparativa nackdelar
Handel på de fattigas villkor
Inte överens om frihandelns fördelar
Handeln, handelsministern och historien
"Den ekonomiska mirakelmedicinen finns inte"

NonTelly sa...

Hej, jodå, jag har följt din blogg ett tag, och även länkat till den tidigare.

Och visst kan man skilja på handel och frihandel, men ju mindre frihandel det är desto mindre handel blir det - så mycket kan vi väl vara överens om?

Jag vet även att du inte förespråkat handelshinder mellan annat än länder, men som jag ser det finns det ingen logik i att försvara hinder mellan länder men vara motståndare till hinder inom länder. Sådant resonemang tycker jag är särskilt märkligt när det kommer från vänsterhåll, då jag alltid tidigare trott att vänstern stått för grundsynen att nationer är en märklig konstruktion.

Jag vet även att du skrivit ifrågasättande inlägg om frihandeln tidigare. Jag uppskattar att du (och exempelvis Johan Ehrenberg) står upp för en alternativ syn på ekonomin, och backar den med relevanta källor, men jag tror att vi får enas om att tycka olika vad gäller samhällseffekterna av frihandel :)

I övrigt kan noteras att vi båda länkade gillande till nyheten om Magnus Hanssons avhandling, så jag tror även att vi kan enas om mycket.