torsdag 3 maj 2012

Negativ skola

Jag har tidigare (1, 2, 3) nämnt Bastiats liknelse med negativa transporter:

But if Bordeaux has a right to profit from a break in the tracks, and if this profit is consistent with the public interest, then Angoulême, Poitiers, Tours, Orléans, and, in fact, all the intermediate points, including Ruffec, Châtellerault, etc., etc., ought also to demand breaks in the tracks, on the ground of the general interest—in the interest, that is, of domestic industry—for the more there are of these breaks in the line, the greater will be the amount paid for storage, porters, and cartage at every point along the way. By this means, we shall end by having a railroad composed of a whole series of breaks in the tracks, i.e., a negative railroad.

Referenser till felslutet finns, precis som för i stort Bastiats hela gärning, ständigt tillgängliga, senast nu på temat är negativ utbildning - från SvD:

Eleverna i andra klass i Augustenborgsskolan i Malmö får inte ta hem sina matteböcker. En anledning är att elever glömt att ta med böckerna till skolan igen. Men det handlar också om rättvisa och kontroll, säger rektor Annelie van Lunteren till Sydsvenskan.

Hon betonar att det är bra att man tränar hemma och att föräldrar får hjälpa och stötta hur mycket som helst, men tillägger att alla inte kan få den hjälpen.

- Vi är skyldiga att ge alla likvärdig undervisning, säger hon.

1 kommentar:

Fufluns sa...

Uuuuh, jag får yrsel och kallsvettningar av det här...