Enligt en nyligen publicerad avhandling så har "Swedishness" varit en grund till Ikeas framgångar i Tyskland, och svenska kännetecken är onekligen en grund i framgången - Johan Norberg på Twitter:
Eller mer direkt uttryckt, Claes Ekström i Affärsvärlden:
De svenska lönerna är inte problemet, utan det är skattekilarna. Svensken måste jobba minst sex timmar för att kunna köpa en enda timmes arbete av någon annan. Därför är efterfrågan på tjänster för låg och vi har en underutvecklad tjänstesektor. Det är ingen slump att Ikea och H&M kommer från Sverige. Deras framgång bygger på att så få som möjligt ska jobba där. Ikea hade kanske aldrig ens funnits utan skattekilarna.
Några tidigare inlägg om skattekilar:
- Cornucopia? om marknadsstörningar
- Skattekilar i vardagen
- Sysselsättning 2005k2-2009k3
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
På Ikea Cypern får barnen köttbullar med ...pommes frites. Uppskattas.
...och man tycker att IKEA är halvdyrt, eftersom "monteringen" kostar extra pengar. Att man skulle göra det själv är inte självklart för alla.
Attila: Ah, intressant. Ikea är fantastiskt på många sätt och vis.
Sedan är ju faktiskt monteringen en icke-försumbar del av den verkliga kostnaden för en Ikeamöbel, och det vore intressant att se dels hur den affärsidén skulle stå sig med mindre skattekilar, och även hur nära slutkund monteringen generellt skulle ske.
Skicka en kommentar