IT-bubblan är ett etablerat begrepp, trots att alla marknader beter sig på i stort sett samma sätt - där det finns enkla pengar att tjäna ger sig många in, och det är lätt att överskatta potentialen på kort sikt. Det var exempelvis en god mängd bilrelaterade företag som gick under när bilefterfrågan började mättas, men det speciella med IT:s framväxt var att det var så låga trösklar in på marknaden - det var idéer som sålde, och du kunde göra massmiljoner med minimalt kapital bara du hade en tillräckligt bra idé. När alla dessa idéer sedan inte visade sig hålla och en bra mängd "vanligt folk" tappade pengar på aktier, ja då är det naturligtvis enklare att skjuta budbäraren än att ta eget ansvar för sina investeringar.
Och se på världen idag, hur mycket IT har förbättrat världen och hur mycket som idag hanteras av IT som inte ens de mest framsynta kunde bli när "bubblan" sprack.
Dina Pengar tyckte dock fortfarande i augusti 2006 att det nog vore fräscht med en artikel om IT-företag som inte klarade sig; rubriken blev "It-bubblans usla affärsidéer" och ingressen blev "Under it-boomens gladaste dagar östes det slantar över nästan vilka projekt som helst. Lagom till nätets 15-årsårsdag listar Dinapengar.se några av världshistoriens sämsta affärsidéer".
Så, vad är då dessa affärsidéer som man inte vet om man ska skratta eller gråta åt?
Jo:
- Kozmo.com: Lanserades den 1 mars 1997. Affärsidén var enkel: Gratis leverans av vad som helst – inom en timme.
Jo, det känns väl sammantaget inte särskilt hållbart, men själva idén att minskade lagerkostnader inom de utvalda marknaderna skulle vara större än kostnaden för leveranserna är åtminstone inte någon av världshistoriens sämsta affärsidéer. CNet kallar det [t]he shining example of a good idea gone bad och har med det som tvåa på listan över "tech we miss", vilket känns som en roligare beskrivning.
-Beenz: Startades 1998 av engelsmannen Charles Cohen. Beenz var ett slags internetvaluta som man fick som bonus på olika sajter och sedan kunde byta in mot varor.
Jag tycker att idén känns fräsch - låt företag köpa reklam på sajten, betala surfarna i hittepåvaluta för att titta/klicka på reklam och låt dem sedan handla med hittepåvalutan hos de inblandade företagen. Något liknande borde snart komma igen.
-Boo.com: Grundades av svenskarna Ernst Malmsten, Kajsa Leander och Patrik Hedelin. Idén var att sälja märkeskläder på nätet.
Haha! Sälja märkeskläder på nätet? Sickna dummisar.
- Boxman: Företaget var tidigt ute och sålde cd-skivor på internet.
Ja, vem kunde någonsin tro att det skulle funka att sälja musik via internet?
- Letsbuyit: E-handel med pressade priser låter som en bra idé.
Nä, det låter ju som en av världshistoriens sämsta affärsidéer. Och en kampanj med en lockvara? Skrattretande.
Andra som kunde varit med på listan i en alternativ verklighet:
- Google: Sökmotor vars idé var att förlita sig till länkar för att avgöra hur användbar en sida är. Gav upphov till uttrycket Google-bomb, så det gick inte helt obemärkt förbi.
- Wikipedia: Uppslagsverk vars idé var att alla fritt skulle få redigera artiklarna och att det skulle resultera i någon typ av dagsaktuellt uppslagsverk. Sköts tidigt i sank då de få entusiaster som tog sig tid att lägga ned arbete på att skriva välgjorda artiklar tappade motivationen då dels sabotörer och dels mindre kunniga skribenter ständigt redigerade sönder deras artiklar.
- Youtube: Sida där besökare kunde se uppladdade filmer direkt i webbläsaren. Bråken kring upphovsrätt och den massiva belastningen på servrarna visade sig vara för mycket.
Nä, läs hellre CNets lista över Top 10 dot-com flops för en intressantare och mer öppen infallsvinkel på IT-historien.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar