tisdag 22 januari 2013

Spegel, spegel på bilen där, din planhet försvaras utav militär

2009 skrev jag om Andrew Hicks och hans backspegel som styrde upp problemet med döda vinkeln, och även om omgärdande lagkrav.

I juli 2012, över tre år senare, fick han patent på produkten och har knutit kontakter med intressenter. Men fortfarande - från Physorg:

In the United States, regulations dictate that cars coming off of the assembly line must have a flat mirror on the driver's side. Curved mirrors are allowed for cars' passenger-side mirrors only if they include the phrase "Objects in mirror are closer than they appear."

Because of these regulations, Hicks's mirrors will not be installed on new cars sold in the U.S. any time soon. The mirror may be manufactured and sold as an aftermarket product that drivers and mechanics can install on cars after purchase.

Under de tre åren så har alltså cirka 100 000 personer dött i trafiken i USA; hur många av dem som hade klarat sig ifall fler bilar varit utrustade med Hicks backspegel går naturligtvis inte att ens försöka uppskatta.

Några tidigare inlägg på liknande ämne:
- Däckster
- Döda vinkeln på konstgjord andning

Inga kommentarer: