Treehugger skriver om att elbilarna Nissan Leaf and Chevrolet Volt behåller 90-95 procent av nybilspriset efter ett år. Siffran är självfallet intressant, men främst för att den (precis som kommentarerna till inlägget påpekar) bygger på de bidrag/subventioner som följer med inköpet.
Vidare på temat bilars andrahandsvärde och politisk påverkan så är Trabanten värd att nämna - från Wikipedia:
Used Trabants would often fetch a higher price than new ones, as the former were available immediately, while the latter required the infamous long wait.
Väntetiden kunde vara upp till 15 år, vilket sedan ledde till att genomsnitts-Trabin användes i 28 år och följaktligen till lustifikationer som:
- Hur kunde det komma sig att 52 personer dog efter att en Trabant körde in i en lyktstolpe?
- Föraren och passageraren dog i kraschen, 50 ytterligare dog i slagsmålet om reservdelarna.
Trabanten är som bekant mest känd för att exemplifiera planekonomins klumpighet, och var självfallet representerad på Times lista över världens 50 sämsta bilar genom tiderna - Uncyclopedia om Trabin:
The Trabant was an East German car-like vehicle. In reality, it was more like a lunch box with the starter motor of a lawn mower as an engine. Its gigantic 0.5L two-stroke, quite comparable to a Dodge Challenger's 6.2L V8, could accelerate from 0 to 100km/h on the same day and was the only vehicle known to man, that had the squashed insects on the rear window rather than the wind screen.
Och vidare på andrahandstemat, från Dala-Demokraten:
I Östtyskland tillverkades 3 090 000 Trabanter, modellen såg i princip lika ut, från 1964 till 1990. I Tyskland är andrahandsvärdet på en Trabant mycket lågt. På frågan vad han skulle
få för sin bil om han sålde den kommer svaret fort.
- Ingen skulle köpa den och ska du köpa en sådan här får du nog en för runt 50 euro, gissar Ronny Becher.
Ovanstående är också oerhört talande gällande diskussionen om hur länders tillväxt förändrats av att öppnas mot omvärlden - allt som tidigare producerades har i stort nollvärde jämfört med konkurrerande produkter, så det är ju inte särskilt märkligt ifall det behövs en omställningsperiod.
(Direktlänk)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar