Så för att åskådliggöra den alarmerande trenden, trafiksiffror från Vägverket (2009-siffran från Sydsvenskans artikel) och befolkningssiffror från SCB (.xls) [diagrammen i inlägget klickbara för förstoring]:
Sedan uttrycker de även oro för motorcyklisterna, så för att åskådliggöra den trenden - trafikdödade från Vägverket (2009 års siffror ur Sydsvenskanartikeln) och motorcyklar i trafik från SCB (moped klass 1 och motorcyklar sammanslagna; julivärden använda):
Att motorcyklister är överrepresenterade gentemot bilister gällande dödsolyckor beror sedan självfallet på fordonets konstruktion - även en mindre motorcykelolycka kan leda till dödsfall, vilket innebär att motorcyklisterna som kollektiv betraktat är mer riskbenägna än bilisterna.
Och så då standarddiagrammet:
Hade lika många per capita dött hittills 2010 som 1996 hade cirka 29 personer ytterligare dött i trafiken. Jämfört med 1997 är skillnaden närmare 59 liv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar