Uppdatering av tidigare inlägg - siffror från MMS [samtliga diagram klickbara för förstoring; i mån av tid kommer diagramurvalet gissningsvis ändras något till nästa sammanställning]:
SVT totalt (SVT1, SVT2, SVT24, SVTB, Kunskapskanalen), minuter per dag, 1994-2011:
Räckvidd (sett minst fem sammanhängande minuter per dag), SVT1 och SVT2, 1998-2011:
Räckvidd, tv totalt, 1998-2011:
Tv-tittande 2011, minuter per dag, per kanal:
Tv-tittande 2011, minuter per dag, per åldersgrupp:
Skillnad mellan 2011 och 2010, minuter per dag, per kanal:
Skillnad mellan 2011 och 2010, minuter per dag, per åldersgrupp:
Det totala tv-tittandet gick från 165,9 minuter per dag 2010 till 162,1 minuter 2011; mest negativ är dessutom trenden i ålderskategorin 15-24 år, vilket åtminstone inte direkt gynnar Emanuel Karlstens tes att teven "stått immun mot alla förändringar" och att tv-tittandet "växer sig starkare för varje år" (svarsinlägg till den artikeln).
Vidare på tv-debattfronten så har SVT:s VD Eva Hamilton skrivit en artikel där hon bland annat skriver att SVT brukar få mer än 90 procent av rösterna angående vilken kanal som ska ta hand om ett visst sportprogram, vilket i stort är som att fråga några som redan tvångsbetalat för en buffé ifall de skulle önska att även oxfilé ingick.
Jag antar vidare att redigeraren satt den en smula bombastiska rubriken, men Hamilton skriver uttryckligen att "SVT är viktigt för demokratin", och sedan att "public service förlorar sin mening" ifall SVT tvingas "dra in på den typ av program som flest svenskar tittar på och uppskattar", och när Starke man, med 800 000 tittare nyligen lades ner så angavs dock "stenhård konkurrens" som skäl, vilket speglar Hamiltons synsätt, och vilket Johan Ingerö kommenterat:
Men vilken konkurrens då? SVT är, via de licenspengar
som tas ut från landets alla tv-innehavare, befriat från verklig
konkurrens. Företaget behöver inte stirra på tittarsiffror, och just
detta är ju public service-mediernas raison d’être.
Precis som Ingerö skriver så rimmar praktiken illa med SVT:s egen formulering av uppdraget - att utbudet ska "präglas av demokratiska och humanistiska värden, folkbildningsambitioner, mångfald
och kvalitet och ska vara tillgängligt för alla oavsett förutsättningar
och bakgrund"
När en modell är så uråldrig och verklighetsfrämmande att inte ens ledande företrädare för rörelsen lyckas representera den är det kortfattat god idé att avsluta tvångsfinansierandet av den.
Och vidare på public service-temat (filmen i fråga är för övrigt i mitt tycke dugligt sevärd, och finns upplagd i helhet av regissören på Vimeo) - från Warpdrive:
Några tidigare inlägg på temat:
- Om den förändringsimmuna teven
- Trender i tv-tittande 2010
- TV-tittande 2009
- Trender i TV-tittande
- Hur stor andel av hushållen betalar egentligen tv-avgiften?
- TV-tittandet i diagram
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar