tisdag 15 oktober 2013

Negativ skola, the ongoing series

Ur DN:
– Studier visar att elever upplever engelska som relevant för vardagen. De har omedelbar nytta av att kunna ämnet. Nyttan är inte lika tydlig för andra ämnen. Vi ser till exempel i undersökningar att svenska elever inte tycker att matematik och NO är viktiga för framtiden, säger Sverker Härd, enhetschef på Skolverket.
Det förbättrade resultatet är alltså även i Skolverkets analys helt och fullständigt frikopplat från exempelvis statliga resurser, lärarlegitimationer och betygssystem - det enda som behövs är att ämnet upplevs relevant, så styr sedan eleverna upp resten.

Det känns någonstans som att dagens system - där alltså samtliga Sveriges barn och ungdomar under lagtvång bommas in och varken får välja grupper eller ämnen, och där samtliga får lära sig i stort sett exakt samma saker i exakt samma tempo under nio av deras mest formativa år - inte direkt kommer att åldras med elegans.

Några tidigare inlägg på temat:
- In socialist Sweden school tubes you
- Ännu mer negativ skola
- Negativ skola, igen
- Negativ skola

Inga kommentarer: