söndag 10 oktober 2010

Reklamkampanjer som aldrig riktigt lyfte

Jag är svag för såväl bra reklamkampanjer som riktigt usla sådana och även kampanjer som av en eller annan anledning inte riktigt lyfte. Ett bra exempel på den sistnämnda kategorin är café au lait-kampanjen där varje person som besökt en loppmarknad direkt känner igen den grafiska profilen.
Kampanjen floppade dock, och det dröjde sedan någonstans 20 år innan nästa mjölkproducentkampanj sjösattes; den här gången användes dock istället latte som term, och inom kort var termer som lattemammor och latteliberaler vardagsprosa.

Att ge ett varumärke någon typ av själ är en ädel balansgång - exempelvis siktar Kexchoklad på slalom och friskvård och Riesen på något som jag inte tror det ens finns begrepp för i svenskan. Daim (som för övrigt stavades 'Dajm' fram till 1990) däremot har det inte lika enkelt - det är inte särskilt barnvänligt och inte heller något som liknar exempelvis ett mellanmål. De valde därför istället en Brewdog-liknande kampanj: "If you don't like Daim that's ok. You probably can't read this anyway." följt av "It's different. Like it or not."
Inte ens Google tycks dock känna till kampanjen, så man kan nog lugnt sluta sig till att den inte fick önskad effekt. Istället blev det (åtminstone så vitt jag vet) en närmast spektakulärt anonym Indiana Jones-pastisch som fick genomslag:

I övrigt är Pussis nuvarande slogan - "as good as it looks" svårplacerad i sammanhanget - kattmat ser aldrig särskilt aptitligt ut, men den Electrolux-oblyga ordleken applåderas, och jag tycker vidare att Stewie Griffin är mer än en smula överkritisk:

2 kommentarer:

Ola Berg sa...

Vet du inte att cafe au lait-kampanjen stoppade ett fallande mjölkdrickande. Det var en lysande kampanj.

Alltid varför sa...

Ola: Nej, jag har mest bara antagit att det var en flopp för att jag knappt hört någon nämna café au lait (och för att Prime PR, de bakom lattekampanjen, vid ett tillfälle sade att café au lait-kampanjen misslyckades för att den var reklaminriktad till skillnad från deras långt mer PR-inriktade kampanj).

Vet du någonstans man kan läsa mer om kampanjen?